Offerte maken

Stel eenvoudig offertes op en verstuur deze naar de cliënt of zakelijke relatie. De ontvanger kan digitaal een handtekening zetten voor akkoord.

Offerte opstellen en versturen

  1. Klik in het linkermenu op Facturatie > Offertes en klik vervolgens rechtsboven op "+ Offerte toevoegen".
  2. Stap 1: Selecteer de ontvanger (een cliënt of een debiteur).
  3. Selecteer een offertesjabloon (indien je meerdere sjablonen gebruikt).
  4. Stap 2: Maak de offerteregels. Je kunt hiervoor zelf tekst invoeren via de knop "+ Regel". Afspraaktypes of Trajecten toevoegen via "+ Afspraaktype" of "+ Traject". Of Producten gebruiken via "+ Product".
  5. Stap 3: hier kun je de inhoud van de offerte aanpassen. Zorg dat de placeholder [offerte regels] erin blijft staan. Op deze plek worden de offerte-regels uit stap 2 getoond.
  6. Klik op "Maak offerte" om een voorbeeld te zien en om de offerte te versturen.
  7. Kies de verzendwijze en klik op"Maak offerte" om deze definitief te maken en te versturen.

Ontvangen van offerte

De ontvanger ontvangt een e-mail met een link om de offerte te bekijken. De ontvanger kan dan direct een handtekening zetten om akkoord te gaan met de offerte. Indien de offerte niet akkoord is, kan de ontvanger dit ook aangeven inclusief een opmerking.

Indien de ontvanger akkoord is gegaan of de offerte heeft afgewezen ontvang je een notificatie in MijnDiAd.

Factuur maken op basis van offerte

  1. Open de geaccepteerde offerte in MijnDiAd.
  2. Selecteer in het blokje "Factuur maken" het gewenste factuursjabloon en klik op "Maak factuur".
  3. Maak de factuur zoals je gewend bent.

Offerte afgewezen

  1. Indien een offerte wordt afgewezen kun je een nieuwe offerte maken, of de offerte als 'Afgehandeld' markeren.
  2. Ga naar Facturatie > Offertes en klik op "Tonen" bij de afgewezen offerte.
  3. Klik op "Dupliceer en maak een nieuwe offerte" om een nieuwe offerte te maken op basis van de afgewezen offerte. Indien je geen nieuwe offerte wilt maken, klik op "Offerte Afgehandeld".

Status van offertes

Hieronder een uitleg van de mogelijke statussen van offertes.

Status Uitleg
Concept Een offerte die is aangemaakt maar nog niet definitief gemaakt. 
Open Offerte is definitief aangemaakt.
Geaccepteerd Offerte is geaccepteerd door ontvanger.
Gefactureerd Op basis van de offerte is een factuur gemaakt.
Niet akkoord Ontvanger heeft de offerte afgewezen.
Afgehandeld De offerte is door een gebruiker als afgehandeld gemarkeerd.

Instellingen offertes

  • Verloop tijd: deze wordt in aantal dagen ingesteld via Instellingen > Facturatie / Betalingen > Algemeen. Stel de geldigheid in bij "Verloop tijd offertes (in dagen)".
  • Sjablonen voor de inhoud van de offerte. Deze sjablonen kunnen aangemaakt worden via Instellingen > Sjablonen > Documentsjablonen.

Kosten

  1. Een offerte wordt als 1 consultuur berekend in de maand waarbinnen de offertedatum valt. 
  2. Offertes met de status "Concept" worden niet meegeteld.

Nog hulp nodig? Contact Contact