Tracking op publieke pagina's (GTM/Facebook)
LET OP: dit artikel is bedoeld voor marketeers die uw website/online marketing beheren, wij bieden hier verder geen ondersteuning op.
Je kunt op de publieke pagina's die onderdeel zijn van MijnDiAd Google Tag Manager en/of een Facebook Pixel toevoegen. Op deze manier kunnen de bezoekers van je website beter gemeten worden tot het moment dat ze een afspraak inplannen of zich inschrijven voor een workshop.
Google Tag Manager / Facebook pixel in MijnDIAd koppelen
- Ga naar Instellingen > Communicatie > Ontwerp cliëntschermen en klik op de tab 'Tracking'.
- Stel hier de Google Tag Manager code en/of Facebook pixel in.
Events die worden doorgestuurd
Welke actie door bezoeker | Event naar Googel Tag Manager | Track naar Facebook pixel |
Afspraak maken via online planner | afspraak_maken_voltooid | CompleteRegistration |
Afspraak verzetten | afspraak_verzetten_voltooid | CompleteRegistration |
Afspraak afzeggen | afspraak_afgezegd_voltooid | CompleteRegistration |
Workshop inschrijving | inschrijven_workshop_voltooid | CompleteRegistration |
Workshop uitschrijving | workshop_uitschrijven_voltooid | CompleteRegistration |
Wachtlijst inschrijving | inschrijven_wachtlijst_voltooid | CompleteRegistration |
Betaling voltooid | betaling_voltooid | PaymentSuccess |
Betaling niet afgerond | betaling_niet_afgerond | PaymentFailed |
Contactformulier ingevuld | contactformulier_ingevuld | ContactFormSend |
Webshop: bij openen afreken pagina | order_open_checkout | OpenCheckout |
Webshop: bestelling geplaatst | order_voltooid | CompleteRegistration |
Gebruik van iframe i.c.m. Google Tag Manager
Heb je problemen met het meten van bezoekers i.c.m. het iframe? Gebruik de nieuwe widget, de embed-code vind je via Instellingen > Communicatie > Ontwerp cliëntschermen > Afspraak maken widget.
Helaas werkt Google Tag Manager (GTM) niet (goed) wanneer je een iframe gebruikt. Wanneer je MijnDiAd in een iframe gebruikt sturen wij de events die we normaal rechtstreeks naar GTM sturen, naar de pagina waar de iframe in staat. De pagina kan deze events afvangen en vervolgens doorsturen naar GTM. Hieronder een klein stukje voorbeeldcode hoe je dit kan implementeren.
LET OP: deze code is niet compleet, het is belangrijk dat GTM al is geïnitialiseerd op de pagina.
<script> window.addEventListener('message', function (message) { if (message.data.action !== undefined && message.data.action === 'md-message') { try { if (typeof gtag === 'undefined') { window.dataLayer = window.dataLayer || [] window.gtag = window.gtag || function() { dataLayer.push(arguments) } } gtag('event', message.data.event, {}) } catch (e) { console.log('Error with tracker:'); console.log(e); } } }, false); </script>
Tracking i.c.m. Wix
Wix zet alle code standaard in een iframe. Zorg ervoor dat de widget code op de website wordt gebruikt i.p.v. het MijnDiAd iframe. Wix zal de widget code volgens in een iframe plaatsen.
Om ervoor te zorgen dat je toch gebruik kan maken van de tracking, plaats de code die hierboven staat in de Wix instellingen onder 'Aangepaste code'.