E-mail niet afgeleverd, wat nu?
Het gebeurt soms dat een e-mail niet afgeleverd kan worden bij de ontvanger. Hieronder wordt uitgelegd wat je in dit geval kunt doen en welke statussen een e-mail kan hebben:
Status | Uitleg |
In wachtrij | De e-mail staat klaar om verzonden te worden, je hoeft niets te doen, de e-mail wordt vanzelf verzonden. |
Verzonden | De e-mail is verzonden naar de ontvanger. |
In spam | De e-mail is afgeleverd en gemarkeerd als spam, je hebt hier een notificatie over ontvangen. |
Geblokkeerd | De e-mail is geblokkeerd door de server van de geadresseerde, je hebt hier een notificatie over ontvangen. |
Opnieuw verzonden | De e-mail is opnieuw verzonden omdat deze eerder niet juist is afgeleverd. |
Oplossingen voor niet afgeleverde mail
- Wanneer een e-mail niet afgeleverd kan worden is het belangrijk dat je goed controleert of het ingevoerde e-mailadres juist is. Mogelijk heb jij, een collega of cliënt een typfout gemaakt waardoor de e-mail niet afgeleverd kan worden. Pas het e-mailadres aan in het cliëntdossier door te klikken op "Wijzig" en vervolgens onder "E-mailadres" het juiste adres in te voeren. Bevestig met "Opslaan" rechtsonder. Vervolgens kun je de e-mail opnieuw versturen: klik binnen het cliëntdossier op "Communicatie". Klik achter de niet verstuurde e-mail op "Open". Klik vervolgens op "Verstuur opnieuw".
- Staat er bij "Laatste foutmelding" "Geblokkeerd omdat een eerdere aflevering niet is gelukt" maar weet je zeker dat het e-mailadres wel juist is? Neem dan contact op met MijnDiAd.
- Wordt de er een foutmelding gegeven die start met "550 5.0.0." gegeven? Dan helpt het om de mail opnieuw te versturen.
- Wanneer een e-mailadres is gemarkeerd als "In spam", dan heeft de cliënt hoogstwaarschijnlijk de e-mail gemarkeerd als ongewenst/spam. Vraag in dit geval of de cliënt nog een ander e-mailadres heeft waar de e-mail naartoe gestuurd kan worden en pas het e-mailadres aan. Heeft de cliënt geen ander mailadres? Volg dan onderstaande stappen:
- Vraag aan de cliënt om de e-mail niet meer als spam te markeren door de e-mail te verplaatsen van de Ongewenste mail naar de Postvak In-map. Bij sommige mailproviders is er ook een optie om een e-mail weer als gewenst te markeren of om een 'Veilige afzender' toe te voegen.
- Probeer de e-mail nu opnieuw te versturen. Werkt dit niet? Neem contact op met MijnDiAd om het e-mailadres te laten deblokkeren.