Controle op Verzekeringsgegevens (COV)
Met de module Controle op Verzekeringsgegevens kun je eenvoudig en automatisch de zorgverzekeringsgegevens van cliënten opslaan.
Toestemmingsverklaring
Om gebruik te maken van de COV is het nodig om MijnDiAd te machtigen om namens jouw praktijk de controle uit te voeren. Voor deze machtiging is een externe toestemmingsverklaring nodig. Deze toestemming stel je in via VECOZO.
- Klik hier voor de uitleg om MijnDiAd te machtigen.
- Volg de stappen beschreven onder 'Externe toestemmingsverklaring'.
- Kies bij 'Applicatie' de optie 'COV'.
- Kies bij 'Type instantie' voor 'Tussenpartij software'.
- Kies bij 'Geeft toestemmingsverklaring aan' voor 'MijnDiAd B.V.'
- Pas eventueel de einddatum aan, dit kan maximaal tot 2 jaar in de toekomst.
COV module activeren
Nadat je MijnDiAd hebt gemachtigd om de COV uit te voeren kun je de module activeren.
- Ga naar Instellingen > Abonnement / Modules > Modules.
- Klik bij de module 'Controle op Verzekeringsgegevens (COV)' op activeren.
- Controleer de AGB-code van de praktijk bij Instellingen -> Bedrijfsgegevens. Deze moet overeenkomen met de AGB-code waarvoor de toestemmingsverklaring is aangevraagd.
Automatische controle op verzekeringsgegevens uitvoeren
Er zijn verschillende scenario's waarop de zorgverzekeringsgegevens automatisch worden gecontroleerd.
- Bij het toevoegen van een nieuwe cliënt.
- Bij het aanpassen van een bestaande cliënt wanneer je de geboortedatum, BSN of postcode & huisnummer aanpast.
- Wanneer je een consult opent en zorgverzekeringsgegevens zijn verouderd. Verouderde gegevens zijn gegevens van het vorige kalenderjaar.
Handmatig controle op verzekeringsgegevens uitvoeren
Wanneer je de controle handmatig wilt uitvoeren kan dat via het dossier van de cliënt.
- Open hiervoor het dossier van de cliënt waarvoor je de controle wilt uitvoeren.
- Ga naar 'Zorgverzekering' en klik op 'Zorgverzekeringsgegevens ophalen'
Controle is niet gelukt
Wanneer de controle niet is gelukt kan dit verschillende redenen hebben. Via het Logboek kun je de reden terugzien waarom de controle niet is gelukt.
Reden | Uitleg |
BSN onbekend | Het opgegeven BSN is niet bekend binnen COV. Dit resultaat kan worden teruggekoppeld voor een verzekerde met een BSN die door geen enkele verzekeraar ten behoeve van COV is aangeleverd viaAVG. |
BSN voldoet niet aan elf proef | Het opgegeven BSN voldoet niet aan de elf proef. Dit is een proef om te controleren of het nummer geldig is. |
Combinatie BSN geboortedatum onbekend | De geboortedatum die is opgegeven voor het BSN klopt niet met de geboortedatum die voor het betreffende BSN bekend is in COV |
Geen geldig zoekpad | Er is geen geldig zoekpad opgegeven. Geldige zoekpaden zijn:- Peildatum + BSN + geboortedatum- Peildatum + Verzekerde nummer +geboortedatum- Peildatum + Adres (postcode, huisnummer en eventueel huisnummer toevoeging) +geboortedatum |
Meerdere personen gevonden | Er zijn meerdere personen gevonden die voldoen aan de zoekopdracht. |
Niet gevonden | Er zijn geen verzekeringen gevonden n.a.v. de zoekopdracht. |
Actieve verzekeringen | Er zijn één of meer actieve verzekeringen gevonden. |
Dubbele actieve verzekeringen gevonden | Er zijn actieve verzekeringen gevonden en er is sprake van een dubbele actieve basisverzekering. |
Inactieve verzekeringen | Er zijn louter inactieve verzekeringen gevonden. |
VZ802001 | Niet geauthenticeerd. |
VZ802002 | Niet geautoriseerd (een gebruiker heeft enkel de rol “COV Raadplegerverzekeringsgegevens VZ801802 webservice” nodig). |
VZ802003 | Geen toestemmingsverklaring “impersonation” voor opgegeven AGB-code |
VZ802999 | Onbekende technische fout. |
SOAPFAULT | Heen-bericht technisch incorrect. |