Hoe kan ik een betalingsherinnering versturen?

Indien een client of debiteur niet op tijd betaald zal de factuur de status 'Verlopen' krijgen.

LET OP: Verwerk altijd eerst alle betalingen voordat je herinneringen gaat versturen. Hiermee voorkom je dat cliënten onterecht een herinnering ontvangen.

Losse herinnering versturen

  1. Klik op Facturatie --> Overzicht.
  2. Klik op Tonen achter de factuur die verlopen is.
  3. Klik in het blokje Herinneringen op '+ Herinnering'.
  4. Selecteer bij Verzendmethode E-mail, Print of Post.
  5. Pas eventueel de tekst aan.
  6. Versturen
    1. E-mail herinnering: Klik op 'Versturen'
    2. Print herinnering: Klik op Printen om de herinnering uit te printen
    3. Post herinnering. Klik op Versturen om herinnering automatisch per post te laten versturen en ga akkoord met de kosten.

Meerdere herinneringen tegelijk aanmaken en versturen

Je kunt ook direct voor alle verlopen facturen een herinnering maken. Ga hiervoor als volgt te werk:

  1. Zorg dat je alle betalingen t/m vandaag hebt bijgewerkt.
  2. Klik op Facturatie --> Factuur herinneringen.
  3. Selecteer de facturen waarvoor je een herinnering wil versturen of klik links bovenaan om voor alle verlopen facturen een herinnering aan te maken. 
  4. Pas eventueel de verzendwijze voor de herinneringen aan de rechterkant van het scherm onder 'Verzending'.
  5. Klik onderaan op 'Volgende' en bevestig de facturen waarvoor je herinnering wilt versturen door nogmaals op 'Volgende' te klikken.
  6. Indien er ook print-herinneringen zijn aangemaakt kun je deze in de laatste stap printen door op 'Print de post herinneringen' te klikken.

QR-code voor betaling op print- of postherinnering

Als je gebruik maakt van iDEAL is er ook de optie om een QR-code op de print of post herinnering te zetten:

  1. Maak hiervoor een document sjabloon aan of gebruik het documentsjabloon factuur herinnering via Instellingen --> Algemeen --> Sjablonen --> Documentsjablonen.
  2. Klik op '+ Documentsjabloon toevoegen' > 'Factuur herinnering sjabloon' of klik op 'Wijzig' achter een bestaand sjabloon om deze aan te passen. 
  3. Klik op '+ Gegevens invoegen'.
  4. Klik op de tab Factuur (herinnering).
  5. Klik op Invoegen voor QR code naar iDEAL ([qr betaling]). 

Op de plek waar [qr-betaling] in het tekstveld staat zal dan de QR-code getoond worden waarmee de cliënt via iDEAL kan betalen.

Automatisch factuurherinneringen laten versturen

Je kunt instellen dat MijnDiAd automatisch factuurherinneringen verstuurd. Let op: gebruik dit alleen als je op regelmatige basis je factuurbetalingen bijwerkt.

  1. Klik op Instellingen --> Financieel --> Facturatie / Betalingen.
  2. Klik rechts op Factuurherinneringen. Vink hier 'Verstuur automatisch een eerste factuurherinnering' aan en vul het aantal dagen in wanneer de herinnering dient te worden verstuurd. 
  3. Vink eventueel aan of er – indien nodig – ook een tweede of derde factuurherinnering dient te worden verstuurd. Vul ook voor deze herinnering het aantal dagen in. 
  4. Vanaf nu zullen automatisch factuurherinneringen verstuurd worden op de ingestelde momenten voor verlopen facturen.

Nog hulp nodig? Contact Contact