Hoe kan ik een betalingsherinnering versturen?
Indien een client of debiteur niet op tijd betaalt zal de factuur de status 'Verlopen' krijgen.
LET OP: Verwerk altijd eerst alle betalingen voordat je herinneringen gaat versturen. Hiermee voorkom je dat cliënten onterecht een herinnering ontvangen.
Losse herinnering versturen
- Klik op Facturatie. Bovenaan in het filter kun je kiezen voor 'Openstaande' om alle openstaande facturen te bekijken.
- Klik op 'Tonen' achter de factuur die verlopen is.
- Klik bij het tabje Herinneringen op de groene knop '+ Herinnering'.
- Selecteer bij de ontvanger de juiste verzendmethode: per e-mail, of de herinnering printen om deze zelf per post te kunnen versturen.
- Pas eventueel de tekst aan.
- Versturen:
- Per e-mail: Klik op 'Versturen'.
- Printen: Klik 'Versturen' om het printvoorbeeld te openen. Van hieruit kun je de herinnering zelf printen en/of opslaan om deze later te printen.
Meerdere herinneringen tegelijk aanmaken en versturen
Je kunt ook direct voor alle verlopen facturen een herinnering maken. Ga hiervoor als volgt te werk:
- Zorg dat je alle betalingen t/m vandaag hebt bijgewerkt.
- Klik op Facturatie > Factuur herinneringen.
- Selecteer de facturen waarvoor je een herinnering wil versturen of klik links bovenaan om voor alle verlopen facturen een herinnering aan te maken.
- Klik onderaan op 'Volgende' en bevestig de facturen waarvoor je een herinnering wilt versturen door nogmaals op 'Volgende' te klikken.
- Indien er ook print herinneringen zijn aangemaakt kun je deze in de laatste stap zelf printen door op 'Open de print herinneringen' te klikken.
QR-code voor betaling op print herinnering
Als je gebruik maakt van iDEAL is er ook de optie om een QR-code op de print herinnering te zetten:
- Maak hiervoor een document sjabloon aan of gebruik het documentsjabloon factuur herinnering via Instellingen > Algemeen > Sjablonen > Documentsjablonen.
- Klik op '+ Documentsjabloon toevoegen' > 'Factuur herinnering sjabloon' of klik op 'Wijzig' achter een bestaand sjabloon om deze aan te passen.
- Klik op '+ Gegevens invoegen'.
- Klik op de tab Factuur (herinnering).
- Klik op 'Invoegen' voor de QR code die linkt naar iDEAL ([qr betaling]).
Op de plek waar [qr-betaling] in het tekstveld staat zal dan de QR-code getoond worden waarmee de cliënt via iDEAL kan betalen.
Automatisch factuurherinneringen laten versturen
Je kunt instellen dat MijnDiAd automatisch factuurherinneringen verstuurt. Let op: gebruik dit alleen als je op regelmatige basis je factuurbetalingen bijwerkt.
- Klik op Instellingen > Financieel > Facturatie / Betalingen.
- Klik rechts op Factuurherinneringen. Vink hier 'Verstuur automatisch een eerste factuurherinnering' aan en vul het aantal dagen in waarna de herinnering dient te worden verstuurd (het aantal dagen na het verlopen van de factuur).
- Vink eventueel aan of er – indien nodig – ook een tweede of derde factuurherinnering dient te worden verstuurd. Vul ook voor deze herinnering het aantal dagen in.
- Vanaf nu zullen automatisch factuurherinneringen verstuurd worden op de ingestelde momenten voor verlopen facturen.