Hoe kan ik een cliënt op actief of inactief zetten? En wat als een cliënt overleden is?
Cliënt op actief/inactief zetten
De status van een cliënt kan gewijzigd worden in het scherm "Gegevens wijzigen":
Open het cliëntdossier en klik op het pijltje bij de knop "Wijzig".
- Klik op 'Zet cliënt inactief' om de status naar inactief aan te passen.
Cliënten worden hiermee niet verwijderd, enkel op de status inactief gezet. Voor het verwijderen van een cliënt vind je hier een aparte uitleg: Cliënt verwijderen.
Meerdere cliënten op actief/inactief zetten
Wanneer je meerdere cliënten op actief/inactief wilt zetten, volg dan onderstaande stappen:
- Ga naar "Cliënten" in het linker menu.
Druk rechtsboven op de knop met de drie puntjes naast de knop "Cliënt toevoegen".
- Klik op "Bulk opties".
- Selecteer de cliënten door het zetten van vinkjes bij de cliënten die je op inactief wilt zetten.
- Klik bovenaan op "Zet cliënt(en) inactief".
Op dezelfde manier kun je meerdere cliënten op actief zetten. Zet hiervoor het filter bovenin op inactief om zo de cliënten met status inactief te selecteren die je op actief wilt zetten.
Cliënten automatisch op inactief zetten
Indien gewenst kun je instellen dat cliënten na een bepaalde periode zonder afspraken automatisch op inactief worden gezet:
- Klik op Instellingen > Cliënt instellingen.
- Klik rechts op "Cliënt automatisch inactief zetten".
- Zet het vinkje aan en stel in wanneer cliënten op inactief moeten worden gezet.
Contact dat actief is archiveren of contact dat gearchiveerd is actief maken
- Open het contact door in "Contacten" achter het gewenste contact op "Tonen" te klikken.
Klik vervolgens op "Wijzig".
Daarna kun je het contact archiveren door een vinkje bij "Gearchiveerd" te plaatsen, of een contact weer actief maken door hier juist het vinkje weg te halen.
- Druk vervolgens op "Opslaan" onderaan de pagina om de wijziging op te slaan.
Wat kan ik doen als een cliënt is overleden?
Wanneer een cliënt is overleden kun je het dossier op inactief zetten zoals beschreven in dit artikel. Tevens raden we je aan om een notitie aan het dossier toe te voegen dat deze cliënt overleden is. Daarnaast is het zo dat als deze cliënt een nieuwsbrief ontving via Laposta, je in het dossier het vinkje moet weghalen bij het de inschrijving voor de nieuwsbrief. Deze inschrijving vind je in het dossier bij de Contactgegevens.