Hoe kan ik een factuur maken die reeds betaald is?
Indien het consult direct voldaan wordt (contant of met pin), dan kan vóór het aanmaken van de factuur direct de betaling verwerkt worden. Op deze manier komt de factuur meteen op de status 'Betaald' te staan.
NB: Als een cliënt betaalt via een betaalverzoek of QR-code, dan betreft het een betaling die is gedaan nadat de factuur is aangemaakt.
Pin of contante betaling
- Open het consult en klik in het blokje 'Facturatie' op 'Reeds voldaan'.
- Voer het bedrag in dat reeds voldaan is. Tevens kan hier worden aangegeven op welke wijze er betaald is.
Klik vervolgens op 'Maak factuur' en kies de gewenste verzendwijze.
De betaling wordt direct op de factuur geregistreerd waardoor de factuur in het facturatieoverzicht de status 'Betaald' krijgt. Op de factuur zal komen te staan dat deze reeds betaald is en er zal geen verzoek tot betaling aan de cliënt worden gedaan.
Betaling via handmatig betaalverzoek / Tikkie
Indien je de cliënt direct een betaalverzoek via je bankapp of Tikkie stuurt dan heb je 2 opties:
- Cliënt betaalt direct en je ziet direct dat de betaling geslaagd is --> Maak de factuur aan met 'Reeds voldaan'. Kies als betaalwijze 'Overboeking'. En maak de factuur definitief via 'Maak factuur'.
- Cliënt gaat later betalen via het betaalverzoek / Tikkie --> Maak de factuur aan als openstaande factuur. De betaling verwerk je als deze daadwerkelijk binnen is gekomen.
Betaling via QR-code / SMS
Indien je gebruikt maakt van iDEAL betalingen (zie iDEAL betalingen), dan kun je ook laten betalen via een QR-code of via een SMS met een link erin. Zie voor meer informatie hierover: Betalingen op facturen verwerken