Aanpassingen facturatie voor paramedici per 1-1-2025 (GDS801)

Per 1-1-2025 zijn er in de paramedische branche nieuwe afspraken van toepassing m.b.t. de facturatie van consulten.

Dit heeft te maken met de nieuwe GDS801 standaard. De nieuwe standaard is van toepassing voor fysiotherapeuten, diëtisten, huidtherapeuten en logopedisten.

Volg onderstaande stappen om nota's in MijnDiAd volgens de nieuwe standaard te maken.

Factuursjabloon instellen

Er is een speciaal factuursjabloon-ontwerp beschikbaar om nota's volgens de GDS801 standaard te maken. Deze stel je als volgt in:

  1. Klik op Instellingen > Sjablonen.
  2. Klik op "Factuursjablonen".
  3. Klik aan de rechterkant op "Wijzig" achter het factuursjabloon dat je wilt aanpassen naar het GDS801 formaat.
  4. Klik op de tab Cliëntgegevens en zorg dat minimaal Geboortedatum, Polisnummer, Zorgverzekeraar en UZOVI-code zijn aangevinkt. Indien je ook met BSN werkt, deze ook aanvinken.
  5. Klik op de tab Geavanceerd en klik onderaan op 'Ontwerp aanpassen'
  6. Kies hier het GDS801 ontwerp.
  7. Klik op Opslaan om het factuursjabloon op te slaan.

AGB codes instellen

  1. Voer de praktijk AGB-code in bij Instellingen -> Bedrijfsgegevens en klik op Opslaan.
  2. Voer de juiste zorgverlener AGB codes in bij alle gebruikers via Instellingen -> Algemeen -> Gebruikers / Rechten -> Gebruikers.

Klik hier voor meer info over het instellen van AGB codes.

Afspraaktypes bijwerken

De prestatiecodes moeten op een nieuwe manier op de factuur gezet worden. Daarom dien je alle afspraaktypes na te lopen en de juiste prestatiecodes in te stellen. Deze beginnen nu met de beroepsgroep-code en daarna de prestatiecode. De prestatiecode voor een fysiotherapie consult is bijvoorbeeld 073-1000.

Zie https://tog.vektis.nl/Webinfo.aspx?ID=Prestatiecodelijsten voor de actuele prestatiecodelijsten.

  1. Ga naar Instellingen > Afspraaktypes / Trajecten.
  2. Klik op Afspraaktypes en klik bij de afspraaktypes waar dit van toepassing is op "Wijzig".
  3. Klik op de tab Financieel, selecteer het juiste factuursjabloon en en stel hier de juiste prestatiecode in.

    Op basis van de ingestelde prestatiecode wordt automatisch de juiste omschrijving op de factuurregel gezet.

  4. Klik op Opslaan.

Herhaal deze stappen voor alle afspraaktypes die een prestatiecode volgens het nieuwe format moeten krijgen.

Klachten bijhouden inschakelen

Het onderdeel Klachten wordt gebruikt om de klacht en bijbehorende gegevens vast te leggen in het cliëntdossier. De gegevens die bij de klacht worden ingevoerd, worden ook gebruikt voor het maken van de juiste factuur.

  1. Ga naar Instellingen > Dossier > Cliënt instellingen.
  2. Klik rechts op Klachten en vink 'Bijhouden van klachten' aan.
  3. Selecteer de juiste diagnosecodelijst (fysiotherapie, diëtiek, huidtherapie of logopedie).

De globale instellingen om de nota's volgens het GDS801 formaat te maken zijn nu doorgevoerd.

Klacht aanmaken in cliëntdossier

Door een klacht aan te maken en deze aan elk consult te koppelen kan er voor gezorgd worden dat alle benodigde gegevens op de factuur komen.

  1. Open een cliëntdossier
  2. Open de tab Klachten (rechtsboven onder de Consulten).
  3. Klik op 'Klacht toevoegen'.
  4. Selecteer de juiste diagnosecode.
  5. Vink 'Is zorgtraject' aan. Er wordt automatisch een zorgtrajectnummer gegenereerd.
  6. Vul alle gegevens in die bekend zijn en klik op Opslaan.

Consult aan klacht koppelen en factureren

Door een consult aan de klacht te koppelen zal bij het maken van de factuur alle benodigde gegevens die bij de klacht zijn ingevoerd op de factuur komen.

  1. Open een consult via het cliëntdossier of de agenda.
  2. Klik op 'Wijzig consult' en selecteer bij Klacht de klacht waar dit consult bij hoort en klik op Opslaan.
  3. Om de factuur te maken klik je op 'Maak factuur'. Controleer goed of alle benodigde gegevens op de factuur staan en maak de factuur definitief.

Factuur versturen

Bij facturen volgens GDS801 eisen staan er verscheidene medische gegevens van de cliënt op de factuur. E-mail is van zichzelf geen beveiligd medium en daarom niet geschikt voor het versturen van gevoelige gegevens. We raden daarom aan om de facturen beveiligd te versturen. Meer informatie daarover kun je hier vinden.

Nog hulp nodig? Contact Contact