Generieke declaratiestandaard (GDS801) en Zorgprestatiemodel (ZPM)

Per 1-1-2025 zijn er in de paramedische branche nieuwe afspraken van toepassing m.b.t. de facturatie van consulten.

Dit heeft te maken met de nieuwe GDS801 standaard. De nieuwe standaard is van toepassing voor fysiotherapeuten, diëtisten, huidtherapeuten, oefentherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en GZ psychologen.

Volg onderstaande stappen om nota's in MijnDiAd volgens de nieuwe standaard te maken.

Eenmalige instellingen:

Zorgverzekeringsgegevens bijhouden inschakelen

Om de zorgverzekeringsgevens van de cliënt op de factuur te krijgen kun je het bijhouden van deze gegevens inschakelen via:

  1. Klik op Instellingen -> Cliënt instellingen -> Algemeen.
  2. Vink hier "Zorgverzekeringsgegevens bijhouden" aan.

Wil je dat zorgverzekeringsgegevens automatisch via Vecozo worden opgehaald dan kun je hiervoor de module Controle op Verzekeringsgegevens (COV) gebruiken.


(Optioneel) BSN-nummer bijhouden inschakelen

  1. Klik op Instellingen -> Cliënt instellingen -> Algemeen.
  2. Vink hier "BSN van cliënten opslaan" aan.

Klachten bijhouden inschakelen

Het onderdeel Klachten wordt gebruikt om de klacht en bijbehorende gegevens vast te leggen in het cliëntdossier. De gegevens die bij de klacht worden ingevoerd, worden ook gebruikt voor het maken van de juiste factuur.

  1. Ga naar Instellingen -> Dossier -> Cliënt instellingen.
  2. Klik rechts op "Klachten" en vink "Bijhouden van klachten" aan.
  3. Selecteer de juiste diagnosecodelijst voor jouw beroep.
    1. Fysiotherapie
    2. Oefentherapie
    3. Huidtherapie
    4. Diëtiek
    5. Logopedie
    6. Ergotherapie
    7. Geestelijke gezondheidszorg

Staat jouw beroep niet in de lijst, neem dan contact op met support om deze toe te voegen.


AGB-codes instellen

  1. Voer de praktijk AGB-code in bij Instellingen -> Bedrijfsgegevens en klik op Opslaan.
  2. Voer de juiste zorgverlener AGB codes in bij alle gebruikers via Instellingen -> Algemeen -> Gebruikers / Rechten -> Gebruikers.

Klik hier voor meer info over het instellen van AGB-codes.


Prestatiecode instellen

Om de juiste prestatiecode op de factuur te zetten kun je deze instellen bij het afspraaktype.

  1. Ga naar Instellingen -> Afspraaktypes / Trajecten.
  2. Klik op "Afspraaktypes" en klik bij de afspraaktypes waar dit van toepassing is op "Wijzig".
  3. Klik op de tab Financieel, selecteer het juiste factuursjabloon en stel hier de juiste prestatiecode in. Op basis van de ingestelde prestatiecode wordt automatisch de juiste omschrijving op de factuurregel gezet.
  4. Klik op Opslaan.

Herhaal deze stappen voor alle afspraaktypes die een prestatiecode om de factuur moeten krijgen.


Factuursjabloon instellen

Er is een speciaal factuursjabloon-ontwerp beschikbaar om nota's volgens de GDS801 standaard te maken. Deze stel je als volgt in:

  1. Klik op Instellingen -> Sjablonen.
  2. Klik op "Factuursjablonen".
  3. Klik aan de rechterkant op "Wijzig" achter het factuursjabloon dat je wilt aanpassen naar het GDS801 formaat.
  4. Klik op de tab "Cliëntgegevens" en zorg dat minimaal Geboortedatum, Polisnummer, Zorgverzekeraar en UZOVI-code zijn aangevinkt. Indien je ook met BSN werkt, deze ook aanvinken.
  5. Klik op de tab "Geavanceerd" en klik onderaan op 'Ontwerp aanpassen'
  6. Kies hier het GDS801 ontwerp.
  7. Klik op "Opslaan" om het factuursjabloon op te slaan.

Cliënt specifieke instellingen:

Klacht aanmaken in cliëntdossier

Door een klacht aan te maken en deze aan het consult te koppelen kan er voor gezorgd worden dat alle benodigde gegevens op de factuur komen.

  1. Open een cliëntdossier
  2. Open de tab "Klachten" (rechtsboven onder de Consulten).
  3. Klik op "Klacht toevoegen".
  4. Selecteer de juiste diagnose.
  5. Er wordt automatisch een "Zorgtrajectnummer" gegenereerd.
  6. Vul alle benodigde gegevens in en klik op Opslaan.

Consult aan klacht koppelen en factureren

Door een consult aan de klacht te koppelen zal bij het maken van de factuur alle benodigde gegevens van de klacht op de factuur komen.

Nieuw consult

  1. Plan een nieuw consult via de agenda, "Plan een consult" of het cliëntdossier.
  2. Selecteer de juiste cliënt en afspraaktype.
  3. Selecteer de juiste klacht of maak een nieuwe aan.

Bestaand consult

  1. Open een consult via het cliëntdossier of de agenda.
  2. Klik op "Wijzig consult" en selecteer bij Klacht de klacht waar dit consult bij hoort en klik op Opslaan.

Om de factuur te maken klik je op "Maak factuur". Controleer goed of alle benodigde gegevens op de factuur staan en maak de factuur definitief.

Factuur versturen

Bij facturen volgens GDS801 eisen staan er verscheidene medische gegevens van de cliënt op de factuur. E-mail is van zichzelf geen beveiligd medium en daarom niet geschikt voor het versturen van gevoelige gegevens. We raden daarom aan om de facturen beveiligd te versturen. Meer informatie daarover kun je hier vinden.

Nog hulp nodig? Contact Contact