Hoe kan ik een factuur crediteren?

Als een factuur verkeerde gegevens bevat, kan deze op de volgende manier gecrediteerd worden.

Creditfactuur aanmaken

  1. Ga naar Facturatie > Overzicht en zoek de factuur op die gecrediteerd moet worden.
  2. Klik op "Tonen" achter de factuur die gecrediteerd moet worden.
  3. Klik rechtsboven op "Opties".
  4. Kies vervolgens voor 'Crediteer factuur'
  5. Controleer de voorbeeld-factuur en klik vervolgens op "Factuur definitief maken". Mocht er iets niet kloppen, klik op "Creditfactuur aanpassen".
  6. Verstuur de factuur indien gewenst per e-mail of kies voor "Niet verzenden" als je de creditfactuur alleen in je eigen administratie wilt opnemen.

Consult opnieuw factureren

  1. Wijzig de cliënt- en consultgegevens naar de juiste gegevens voordat je een nieuwe factuur maakt.
  2. Open het consult en maak een factuur zoals je gewend bent.

Betalingen

Afhankelijk van of er al betalingen op de factuur geregistreerd stonden gebeurt er het volgende:

Openstaande factuur

Indien er nog geen betalingen op de oorspronkelijke factuur verwerkt zijn: het volledige factuurbedrag wordt als betaling (betaalmethode: "Credit betaling") op de factuur die je crediteert verwerkt. De factuur krijgt de status "Gecrediteerd". Op de zojuist aangemaakte creditfactuur wordt een negatieve betaling verwerkt, waardoor het totaal weer € 0 is.

Factuur waar al betalingen op zijn geregistreerd

In dit geval wordt er op de aangemaakte creditfactuur een - min betaling geregistreerd en op de gecrediteerde factuur een + plus betaling. De oorspronkelijke factuur krijgt hierdoor de status "Teveel betaald". Nadat je het bedrag terug hebt overgemaakt aan de cliënt (of gebruikt hebt voor de nieuwe factuur) kun je dit registreren als een - min betaling (via de knop "Betaling toevoegen") zodat het betaalde bedrag weer met het factuurbedrag overeen komt.

Nog hulp nodig? Contact Contact