Consult in termijnen betalen

Het kan voorkomen dat je de betaling van een consult wilt opsplitsen in meerdere termijnen. Om dit goed te verwerken kun je meerdere facturen inplannen.

Afspraaktype aanmaken

De eerste stap is het aanmaken het afspraaktype voor het consult. Zie hiervoor: Hoe kan ik de juiste afspraaktypen instellen?

  1. Vink in stap 1 "Afwijkende naam op factuur" aan.
  2. Vul bij "Naam op de factuur" duidelijk in dat het om een deel van het consult gaat. Bijvoorbeeld 'Behandeling ABC - betaling in 3 termijnen (1/3)'
  3. Klik op Volgende.
  4. Vul bij stap 3 bij "Tarief incl BTW" het tarief in van de eerste termijn. Dus niet het volledige consultbedrag.

Eerste termijn factureren

Na het inplannen van het consult kun je de eerste termijn factureren.

  1. Open het consult.
  2. In het blok Facturatie klik je op "Maak factuur".
  3. Op de eerste factuur zal nu de beschrijving en het bedrag van de eerste termijn staan zoals dit in de vorige stap is ingesteld.
  4. Controleer de factuur en maak deze definitief.

Het consult staat nu op Gefactureerd en zal niet meer getoond worden bij Facturatie -> Factureer afspraken. Het is daarom belangrijk om direct de vervolg termijn facturen in te plannen.

Vervolg termijn(en) factureren

Na het factureren van de eerste termijn plan je de volgende termijnen in:

  1. Klik in het linkermenu op Facturatie en dan op "+ Factuur aanmaken".
  2. Selecteer hier de juiste cliënt en het sjabloon.
  3. Klik op "+ Regel" en vul hier de juiste beschrijving en het bedrag in. Bijvoorbeeld 'Behandeling ABC - betaling in termijnen (2/3)'. Je kunt hier eventueel ook een product voor gebruiken. Zie Producten.
  4. Vervolgens klik je bij ''Maak factuur" op het pijltje en dan op "Inplannen".
  5. Selecteer de datum waarop de factuur verzonden moet worden en klik op Inplannen.
  6. Herhaal de bovenstaande stappen voor alle termijnen.

Wanneer je alle termijnen hebt ingepland zal je in het facturatie-overzicht de ingeplande termijnen zien staan met de datum waarop de termijnfactuur verzonden gaat worden.

Termijn factuur wijzigen of verwijderen

Om de termijn facturen aan te passen ga je naar het overzicht van de facturen bij Facturatie en klik je op "Open" bij de betreffende termijnfactuur. Vanuit hier kun je de ingeplande factuur aanpassen of verwijderen.

Nog hulp nodig? Contact Contact