Aanbetalingsverzoek versturen

Over het algemeen vereisen zorgverzekeraars dat alle behandeldatums op de factuur staan en dat de factuurdatum na het consult of traject valt.

Als behandelaar wil je graag meer zekerheid door een deel van het bedrag of het volledige bedrag voor consulten of trajecten vooraf te laten betalen door cliënten. Dit kan met vouchers (zie: Tegoedbonnen/Cadeaukaarten en Traject vooraf factureren met een factuur per consult voor de zorgverzekering), maar dit geeft wel extra administratie omdat vouchers aan strenge regels gebonden zijn.

Om het zo simpel mogelijk te houden kun je er ook voor kiezen om vóór het consult of traject een aanbetalingsverzoek te versturen naar de cliënt. Een aanbetaling is een vooruitbetaling die verwerkt wordt als betaling op de factuur.

Om gebruik te maken van aanbetalingen is een koppeling met Mollie nodig: iDEAL betalingen / Mollie koppeling

Hieronder kun je lezen hoe je een aanbetalingsverzoek verstuurt.


Aanbetalingsverzoek versturen

  1. Open het consult.
  2. Klik op 'Opties' en vervolgens op 'Aanbetalingsverzoek'.
  3. Vul het bedrag in dat aanbetaald moet worden. Tevens kun je hier de e-mail die naar de cliënt verstuurd gaat worden aanpassen.
  4. Klik op 'Verstuur'.
  5. De cliënt ontvangt nu een e-mail met het verzoek om de aanbetaling te doen.
  6. Na het betalen zal de aanbetaling bij het consult zichtbaar worden.

Nog hulp nodig? Contact Contact